#1 – Lov om Hvidvask
Er bogholdere omfattet?
- Ja, I er omfattet af loven
- 1, stk. 1, nr. 17: ’’.. …. skatterådgivere og eksterne bogholdere …’’
Hvad er Hvidvask?
- Uberettiget at modtage eller skaffe sig eller andre del i økonomisk udbytte eller midler, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse. [sorte penge]
- Uberettiget at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på anden måde efterfølgende virke til at sikre det økonomiske udbytte eller midlerne fra en strafbar lovovertrædelse.
- Forsøg på eller medvirken til sådanne dispositioner
Skal du lave en risikovurdering af din kunde?
Ja, måske. (§7)
- Virksomheder og personer omfattet af denne lov skal identificere og vurdere risikoen for, at virksomheden eller personen kan blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
- Risikovurderingen skal foretages med udgangspunkt i virksomhedens eller personens forretningsmodel og omfatte vurderingen af risikofaktorer, der er forbundet med kunder, produkter, tjenesteydelser og transaktioner samt leveringskanaler og lande eller geografiske områder, hvor forretningsaktiviteterne udøves.
- Risikovurderingen skal dokumenteres og løbende opdateres.
Find inspiration her: https://finanstilsynet.dk/~/media/Tilsyn/hvidvask/Finanstilsynets-praksis-vedrrende-reglerne-om-risikovurdering-og-risikostyring-p-hvidvaskomraadet-6-februar-2018-pdf.pdf?la=da
Du SKAL KENDE din kunde – ’’Kundekendskab’’
- Hvem er kunden?
- Hvornår: Når der etableres kundeforhold + ’i øvrigt på passende tidspunkter’
- Hvordan: Fysisk person: Navn og CPR
- Hvordan: Juridisk person (f.x. ApS) Navn og CVR (udenlandsk selskab ’’TIN Nummer” eller ”LEI Kode” – (Tax Identification Number), (Legal Entity Identifier)
- Kontrol af oplysningerne
- Jeg møder ikke kunden, er modtagelse af kopi af kørekort godt nok?
- Er ’www.CVR.dk’ oplysningerne med angivelse af de reelle ejere nok?
- Du SKAL kende ’den eller de reelle ejere’
- Du SKAL have kopi af ejerbogen – passer ejerbogen med de faktiske forhold
- Er ejerbogen underskrevet af selskabet?
- Hvornår?
- inden der etableres en forretningsforbindelse med kunden
- i hvert fald i forbindelse med indledningen af kundeforholdet
Sammenhæng med ’persondataregler’?
- Du SKAL informere kunden om de regler, der gælder for behandling af personoplysninger, med henblik på forebyggelse af hvidvask
- (Hvad skal jeg skrive? ’inspiration’: https://www.ditselskab.dk/advokatydelser/upload-af-dokumenter
- PS Husk: ’’Kunden’’ er ikke de reelle ejere. (Men derfor kan du godt have pligter efter persondataregler)
- Du MÅ kun behandle data med henblik på forebyggelse af hvidvask
- Du SKAL oplyse Kunden at du opbevarer oplysningerne i henhold til loven: Oplysninger, dokumenter og registreringer som nævnt i stk. 1 skal opbevares i mindst 5 år efter forretningsforbindelsens ophør eller den enkeltstående transaktions gennemførelse. Personoplysninger skal slettes 5 år efter forretningsforbindelsens ophør eller en enkeltstående transaktions gennemførelse, medmindre andet er fastsat i anden lovgivning
Praktik: Hvordan får vi modtaget oplysningerne?
- Kan vi modtage en e-mail med billeder eller kan vi modtage en pdf på e-mail
- NB – afgørende ny dato: 1. januar 2019 – læs mere her:https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2018/jul/skaerpet-praksis-ift-krypteret-e-mail/
- Datatilsynet skærper sin praksis i forhold til transmission af personoplysninger med e-mail via internettet
Mere om hvordan?
Sende ind til mig som rådgiver:
- Eksempel – Den ene vej. Til mig… Eksempel: https://www.ditselskab.dk/advokatydelser/upload-af-dokumenter
- Husk hjemmesiden skal være https – og ikke kun http..
Sende ud til kunden
- Eksempel: Office:
- https://products.office.com/da-dk/exchange/office-365-message-encryption
- (kr. 146,50 om måneden…) + moms
- Andre muligheder? ’Sikker mail’
- NemID
- https://www.nets.eu/dk-da/l%C3%B8sninger/nemid/medarbejdersignatur/sikker-e-mail
- Gratis – men besværligt
******************************************************************************
******************************************************************************
# 2 – Pligter for eksterne bogholdere
Der er ingen lov for rådgivere
- Kundeaftalen: Har jeg en ’aftale’ med kunden?
- Jeg er ekstern bogholder – har jeg et ansvar? – ja, professionsansvar
- Erstatningsansvar: Bør jeg have en ansvarsforsikring
- Kan jeg begrænse mit ansvar? Kan jeg aftale en begrænsning af mit ansvar
- Har jeg en loyalitetspligt overfor Kunden
- Har jeg en tavshedspligt – ja – ulovbestemt og lovbestemt
- Har jeg et medvirkens ansvar i relation til sorte penge/hvidvask/skat
- Lov om hvidvask
- Skattelovgivning
- Momsunddragelse
Case:
- K ringer og driver forretning
- Har lavet 800.000 sort.
- Må vi hjælpe ham med at ’bogføre’ noget af det ind,
- Generere en årsrapport,
- Lade selskabet leve lidt, og
- lukke det stille ned.
- Problem: handlingen er foretaget.
- Hvornår medvirker vi?
Case II:
- B ringer og oplyser at han har arbejdet som håndværker uden CVR nummer siden 01.01.2018.
- Han har lavet en 600.000 til 800.000 – sort.
- Hvordan må vi bistå?
- Hvad gør vi?
- Hvad må vi foreslå
- Hvad skal vi foreslå
******************************************************************************
******************************************************************************
# 3 – Supplerende emner
# 3 A – GENERELLE NEDSLAG, HVOR DER OFTE OPSTÅR FEJL
Inkasso – udeståender / ubetalte regninger
- Forfalden faktura: aftalegrundlaget – ordrebekræftelse eller aftale – hjemmel for renter?
- ”…Betalingsbetingelserne er, medmindre andet aftales, 8 dage fra fakturadato. Forfaldne ikke betalte fakturabeløb forrentes med 2,5 % per påbegyndt måned overfor erhvervsklienter…”
- Fast kompensationskrav på 310 kr. (uden rykker)
- Rykkerskrivelse – ’den skal være rigtig’
- Egen inkasso
- Ekstern inkasso – se f.x. www.NemInkasso.dk
- (Pas på med inkassobureauer – læs deres vilkår – ’bindingsproblemer’)
- Indenretlig inkasso
Case:
- 11 fakturaer
- 1 rykkergebyr ??
- 11 x 310 kr.
- Kan man det?
Frister i forbindelse med anmeldelser omkring selskabsforhold:
- Husk nu de frister: Hovedregel: 2 uger
- Anmelder du for andre – er du optaget i Registret til bekæmpelse af hvidvask
- Husk: Er det klart for andre, at du anmelder for andre
- Ugyldighed, alt må gå om.
# 3B – GENERELLE NYHEDER OM NY RELEVANT LOVGIVNING
Ny ferielov:
https://www.regeringen.dk/nyheder/aftale-om-ny-ferielov/
Læs mere selv
- essens overgang til helt nyt optjeningssystem – kræver særskilt kursus
Selskabsret:
Iværksætterselskaberne lukkes ned
– nyt lovforslag på vej – ikke fremsat 10.10.2018
- Forbud mod stiftelse +
- 2 år til at spare op
Anpartsselskaber:
– nyt lovforslag på vej
- Kapitalkravet nedsættes til 40.000 kr.
Aktieselskaber:
– ny lov per 01.07.2018
- kapitalkravet er nedsat til 400.000
- læs her: KLIK HER
Udbytte – ekstraordinært udbytte:
- husk følgende:
- Først i 2. regnskabsår (Kan 1. regnskabsår være 1 dag?)
- Kan det betale sig at anbefale IT konsulenten at have kortere regnskabsår end 12 til 18 måneder (?)
- Generalforsamlingen
- Frie reserver EFTER årsrapporten
- Balance
- A/S: altid
- ApS
- kun hvis ledelse beslutter, eller
- hver der er forløbet mere end 6 mdr fra seneste balancedag
- Revisor ? – ja, hvis revisionspligt
- Kan vi udlodde aktiver
- Ja – vurderingsberetning
Kapitaltab:
- Ledelsen i et kapitalselskab skal sikre, at generalforsamling afholdes, senest 6 måneder efter at det konstateres, at selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital. På generalforsamlingen skal det centrale ledelsesorgan redegøre for kapitalselskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder om kapitalselskabets opløsning.
Ejerregister
- Husk nu at tjekke jeres klienter
- Tvangsopløsning er alternativet
- Klik her.
# 4 – Praktisk tjekliste overfor ny kunde / kunde:
Grunddata:
- Er ejerregister på plads og korrekt
- Er cvr på plads og korrekt
- Er virksomheden registreret korrekt hos SKAT
- Er branchekoden korrekt
- Er der registreret for løn
- Er momsregistrering på plads
- Er der registreret sambeskatning hvor relevant
Tjek af konti, hvor vi ofte ser sammenblanding med privatøkonomi:
- Hvilke konti kan opstilles f.s.v.a. private udgifter overfor erhvervsudgifter
- Rejser & transport
- Multimedieudgifter
- Tøj & personlig pleje
- Aviser, bøger og blader
- Bespisning privat eller på restaurant
- Drift og forsikring af biler
- Vedligeholdelse af ejendom og indbo
Manglende omsætning
- Er al omsætning bogført – mistanker?
- Medvirken – ansvar?
Hvem er nærtstående parter med virksomheden (LL § 2)
- Er der samhandel med nærtstående
- Er det på markedsvilkår
Få mere inspiration
- https://skat.dk/getfile.aspx?id=135958
- (Arbejdshandlinger i moms – og skattetjekket)