Hvis et kapitalselskab er omfattet af revisionspligt efter årsregnskabsloven eller anden lovgivning, eller hvis generalforsamlingen i øvrigt beslutter, at selskabets årsregnskab skal revideres, skal generalforsamlingen vælge en eller flere godkendte revisorer samt eventuelle suppleanter for disse.
Beslutning om udskiftning af revisor træffes på og af en generalforsamlingen – normalt med simpelt stemmeflertal efter § 105. Vi kan bistå med afholdelse af generelforsamling. Vedtægterne kan endvidere tillægge andre ret til at udpege en eller flere revisorer, herunder yderligere revisor.
Den valgte revisor skal anmeldes til Erhvervsstyrelsen efter Selskabslovens 10, stk. 2.
Anmeldelsespligten påhviler det centrale ledelsesorgan, jf. § 10, stk. 2, og gælder kun revisorer, der skal udføre lovpligtig revision af årsregnskabet.
Ønsker selskabet at benytte en revisor til andre opgaver end egentlig revision – f.eks. til en gennemgang (review), en mellembalance til brug for udlodning af ekstraordinært udbytte, et afsluttende likvidationsregnskab eller selskabsretlige erklæringer, som bl.a. kræves ved kapitalforhøjelser – er der hverken krav om, at denne revisor skal vælges af generalforsamlingen, eller om at den pågældende skal anmeldes til Erhvervsstyrelsens register. Men vedkommende kan godt anmeldes til Erhvervsstyrelsen.
I henhold til selskabslovens § 10, stk. 2, følger det, at der med registreringen eller anmeldelsen af en fratrædende revisor skal vedlægges en fyldestgørende forklaring fra det centrale ledelsesorgan på årsagen til hvervets ophør. Dette gælder kun ved fratræden inden hvervets udløb.
Pligten til at give den nævnte fyldestgørende forklaring påhviler det centrale ledelsesorgan og udspringer af EU direktiver.
Det kræves, at både selskabet og revisor skal underrette den myndighed, der har ansvaret for det offentlige tilsyn, hvis revisor afsættes eller fratræder inden hvervets udløb, jf. § 146.
Der skal sammen med underretningen gives en fyldestgørende forklaring på årsagen hertil. Fratræder revisor inden hvervets udløb, påhviler det selskabets ansvarlige ledelse at sørge for, at registrering eller anmeldelse om revisorskifte vedlægges en fyldestgørende forklaring fra det centrale ledelsesorgan om årsagen til hvervets ophør.
Det beror på de konkrete omstændigheder, hvad der i den givne situation er den fyldestgørende forklaring, som det efter bestemmelsen påhviler det centrale ledelsesorgan at give. Vi hjælper med at udforme den fyldestgørende forklaring.
Såfremt der foreligger kritiske bemærkninger fra revisors side – af enhver art – skal sådanne medtages.
Det bemærkes herved, at den revisor, som er valgt til at revidere regnskabet, kun kan afsættes før hvervets udløb, hvis et begrundet forhold giver anledning hertil, jf. § 146, stk. 1, 2. pkt. Kritiske bemærkninger om økonomi, likviditet, kapitalberedskab og revision kan udgøre et begrundet forhold.
Hermed har vi skrabet i overfladen.
Lad os tale sammen og fastlægge jeres behov, lægge en fælles strategi og en procesbeskrivelse. Vi giver en fast pris i næsten alle tilfælde.
Bistand i sager af denne karakter udtrykker advokatbistand. Du kan læse vilkår for advokatbistand her; og du skal læse vores almindelige gældende vilkår her.
↑ gå til toppen af siden