KYC står for “Know Your Customer” og refererer til processen, hvor virksomheder verificerer identiteten på deres kunder for at forhindre hvidvaskning af penge, finansiering af terrorisme og andre ulovlige aktiviteter. Dette indebærer at indsamle oplysninger om kundens identitet, beskæftigelse, økonomiske aktiviteter osv. Formålet er at sikre, at virksomhederne har en klar forståelse af deres kunders baggrund og aktiviteter for at kunne vurdere eventuelle risici. KYC-processen er obligatorisk for finansielle institutioner og andre virksomheder, der håndterer store mængder af penge eller potentielt risikable transaktioner, herunder advokater i visse sager. Hvis vi har bedt dig gå til denne side; er din sag omfattet af Lov om Hvidvaskning.
Danske advokater er underlagt regler for kundekendskab (KYC) og hvidvask. Ifølge Danske Advokater indebærer dette blandt andet individuel risikovurdering, systematisk indsamling af data, kundedrevet validering, arkivering og sletning af krypteret data. Før et advokatfirma kan behandle sager omfattet af hvidvaskloven, skal det foretage en risikovurdering af de givne sagstyper.
Dette er begrundelsen for at vi beder dig afgive ovenstående oplysninger.
Advokatfirmaet Jacob Tøjner, CVR nr. 28164602, (”Advokatfirmaet”) driver advokatvirksomhed fra adressen Nørregade 45, 1165 København K, og modtager som led heri personoplysninger om klienter og andre fysiske personer. Advokatfirmaet er ansvarlig (dataansvarlig) for behandlingen af disse personoplysninger, og Advokatfirmaets behandling af personoplysningerne er underlagt vilkår i denne Persondatapolitik.
Advokatfirmaet behandler følgende kategorier af personoplysninger om klienter, klientens familiemedlemmer, modparter og andre fysiske personer:
Personoplysningerne behandles i digitaliseret og i nogle tilfælde fysisk form.
Advokatfirmaet behandler personoplysninger(ne) med følgende formål:
Persondata, som behandles af Advokatfirmaet, vil være i) oplyst af den registrerede selv, ii) modtaget fra tredjemand, eksempelvis domstolene, offentlige myndigheder, modparter og disses advokater, vidner eller andre personer involveret i sager, der behandles af Advokatfirmaet, eller iii) indsamlet af Advokatfirmaet fra offentligt register, navnlig Tingbogen, Personbogen, CVR-registeret og CPR-registeret, eller iv) indsamlet af Advokatfirmaet fra andre offentlige kilder, herunder internettet.
Det retlige grundlag for Advokatfirmaets behandling af personoplysninger er en eller flere af følgende:
Deling af personoplysninger
Følgende fysiske og juridiske personer vil i relevant omfang kunne få adgang til personoplysninger som led i Advokatfirmaets sagsbehandling:
Deling/videregivelse sker alene, hvor det er nødvendigt af hensyn til Advokatfirmaets behandling af en sag og hermed forbundne administrative og økonomisk begrundede opgaver, eksempelvis fakturering.
Personoplysninger kan, når det er relevant for sagsbehandlingen, overføres til andre lande både inden og uden for EU. Advokatfirmaet udvælger nøje sine samarbejdspartnere og lægger afgørende vægt på, at oplysninger om sager altid behandles fortroligt.
Advokatfirmaet opbevarer personoplysningerne, så længe de (i) er relevante for Advokatfirmaets varetagelse af hvervet, (ii) er nødvendige for at imødegå eventuelle krav, der måtte blive rejst mod klinten eller Advokatfirmaet, og herudover (iii) så længe det er nødvendigt for at kunne varetage klientens interesser og imødekomme klientens behov. Personoplysningerne slettes som udgangspunkt 5 år efter sagens afslutning, men dette beror på en konkret vurdering i hver enkelt sag. Der lægges ved denne vurdering vægt på karakteren af den bistand, der ydes, dokumentationshensyn og den relevante lovgivning, herunder navnlig bogføringsreglerne, reglerne om interessekonflikt og almindelige regler om forældelse af formueretlige krav samt klientens behov for fremadrettet at kunne tilgå oplysningerne. En klient kan til enhver tid opsige Advokatfirmaets hverv, ligesom en beskikkelse kan bringes til ophør af den beskikkende myndighed. Advokatfirmaet er imidlertid selv i denne situation underlagt en række regler og pligter, som gør det nødvendigt at opbevare personoplysningerne i en længere periode.
Advokatfirmaet sikrer personoplysninger gennem såvel tekniske som organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger med henblik på at beskytte den registrerede persons oplysninger mod uvedkommendes adgang, manipulation, destruktion/sletning eller tab af oplysninger.
Advokatfirmaet benytter ParagrafPro / Fagerdata ApS som systemleverandør for behandling, og opbevaring af persondata sker på servere drevet inhouse. Der er indgået databehandleraftaler, der garanterer de relevante, anbefalede og lovforeskrevne sikkerhedsforanstaltninger og deraf følgende beskyttelse af de persondata, der behandles af Advokatfirmaet. Advokatfirmaet har fastlagt, at andre advokater og medarbejdere hos Advokatfirmaet alene må tilgå personoplysninger, i det omfang dette er relevant for sagsbehandlingen. De personer i Advokatfirmaet, der får adgang til personoplysninger, er underlagt tavshedspligt.
Den fysiske person, som Advokatfirmaet opbevarer oplysninger om, herunder typisk klienten, har følgende rettigheder i forhold til Advokatfirmaet:
Nærværende persondatapolitik vil løbende kunne justeres af Advokatfirmaet for at efterleve de til enhver tid gældende persondataregler.
Hvis den registrerede har indvendinger mod Advokatfirmaets behandling af dennes personoplysninger, opfordres den registrerede til at kontakte Advokatfirmaet v/advokat Jacob Tøjner på: jt @ sanktpetri-advokater . dk
Den registrerede har også ret til at klage til Datatilsynet i forhold til sine rettigheder og over Advokatfirmaets behandling af den pågældendes personoplysninger. For yderligere oplysninger henvises til Datatilsynets hjemmeside www.datatilsynet.dk.
↑ gå til toppen af siden